COMPETÈNCIA LECTORA (ISABEL SOLÉ)
La lectura està present al llarg
de la nostra vida ja sigui per gaudi o per instrumental. Isabel Solé destaca
tres consideracions sobre la lectura.
La primera de tot és que al llarg
de la nostra vida hi ha diversos canvis quant a l’ús de la lectura i és per
això que no hi ha una única manera de llegir avui dia. La segona de les
consideracions és que l’ús de la lectura s’inicia de ben aviat i dura tota la
vida. Ara bé, per llegir bé, necessitem dels altres que ens ensenyin. I
finalment, la tercera i la última de les consideracions que proposa, relaciona
la lectura amb l’aprenentatge; es llegeix per aprendre però primer de tot hem
d’aprendre a llegir per a poder aprendre. S’ha d’aprendre a llegir amb criteri
i poder transformar tot allò que llegim amb coneixements, és a dir, hem
d’aprendre a atribuir un significat a tot allò que llegim.
El nostre sistema educatiu
proporciona un nivell de lectura no molt elevat ja que molts alumnes acaben amb
un nivell no desitjable. Els alumnes no aconsegueixen defensar textos
complexos, ni aconsegueixen tampoc sintetitzar-los ja que es basen únicament en
el contingut del text i per tant no saben elaborar-los. En definitiva, no saben
utilitzar la lectura a causa d’una greu falta de control del que s’ha llegit.
Aquest nivell no és gaire alt ja
que es pensa que la lectura és una aptitud , o que és un tema bàsicament de
llengua o que potser alguns els hi pot agradar llegir i altres no i això ha
portat a utilitzar pràctiques escolar no adequades amb les quals no s’ha
assolit la competència lectora. Per a millorar aquest aspecte, Isabel Solé
proposa que el mestre ha d’adoptar una
visió més present a favor de la lectura perquè d’aquesta manera els nens puguin
ser uns lectors competents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario