lunes, 22 de diciembre de 2014

Competència lectora

COMPETÈNCIA LECTORA (ISABEL SOLÉ)

La lectura està present al llarg de la nostra vida ja sigui per gaudi o per instrumental. Isabel Solé destaca tres consideracions sobre la lectura.

La primera de tot és que al llarg de la nostra vida hi ha diversos canvis quant a l’ús de la lectura i és per això que no hi ha una única manera de llegir avui dia. La segona de les consideracions és que l’ús de la lectura s’inicia de ben aviat i dura tota la vida. Ara bé, per llegir bé, necessitem dels altres que ens ensenyin. I finalment, la tercera i la última de les consideracions que proposa, relaciona la lectura amb l’aprenentatge; es llegeix per aprendre però primer de tot hem d’aprendre a llegir per a poder aprendre. S’ha d’aprendre a llegir amb criteri i poder transformar tot allò que llegim amb coneixements, és a dir, hem d’aprendre a atribuir un significat a tot allò que llegim.

El nostre sistema educatiu proporciona un nivell de lectura no molt elevat ja que molts alumnes acaben amb un nivell no desitjable. Els alumnes no aconsegueixen defensar textos complexos, ni aconsegueixen tampoc sintetitzar-los ja que es basen únicament en el contingut del text i per tant no saben elaborar-los. En definitiva, no saben utilitzar la lectura a causa d’una greu falta de control del que s’ha llegit.

Aquest nivell no és gaire alt ja que es pensa que la lectura és una aptitud , o que és un tema bàsicament de llengua o que potser alguns els hi pot agradar llegir i altres no i això ha portat a utilitzar pràctiques escolar no adequades amb les quals no s’ha assolit la competència lectora. Per a millorar aquest aspecte, Isabel Solé proposa que  el mestre ha d’adoptar una visió més present a favor de la lectura perquè d’aquesta manera els nens puguin ser uns lectors competents.

No hay comentarios:

Publicar un comentario